ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

در این جلسه ساختار تشکیلاتی، شرح وظایف و اختیارات قابل واگذاری، شیوه‌نامه و گردش کار مرتبط جدید برای هیات عامل استان‌ها تشریح شد.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، جلسه دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری با حضور دبیران هیات عامل استان‌های کرمانشاه، همدان و چهارمحال و بختیاری با ریاست سید مسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره و حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

در این جلسه ساختار تشکیلاتی، شرح وظایف و اختیارات قابل واگذاری، شیوه‌نامه و گردش کار مرتبط جدید برای هیات عامل استان‌ها تشریح شد و سید مسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه جدید اظهارکرد: در دوره جدید مدیریت، تغییراتی در رویه‌های ارتباط با استان‌ها با هدف تقویت آن‌ها ایجاد شد تا کارها بر مبنای قانون پیش رود. در این راستا اواخر سال گذشته شیوه نامه‌ای تدوین شد و از این پس ارتباط شرکت با استان‌ها بر اساس این شیوه‌نامه انجام می‌گیرد.

او ادامه داد: این شیوه‌نامه اطلاعات کاملی را در اختیار مدیران راه و شهرسازی استان‌ها قرار می‌دهد و نقش آن‌ها را در بازآفرینی شهری پررنگ‌تر کرده است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که برای حفاظت از اراضی نیز برنامه‌ای داریم که آن را به زودی ابلاغ خواهیم کرد، گفت: در کمیته تطبیق نیز تغییراتی ایجاد شده است و کمیته تطبیق جدید بازوی کمکی مناسبی برای ادارات کل استان‌ها خواهد بود.

او اصلاحات انجام شده در این شیوه‌نامه را بسیار مناسب خواند و گفت: در گذشته فرایند گردش کار 40 روز طول می کشید اما در شیوه‌نامه جدید گردش کار به 10 روز کاری کاهش یافته است.

زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز در این جلسه گفت: در شیوه‌نامه جدید به لحاظ سقف مالی ابلاغی به استان‌ها و همچنین قراردادها بازنگری نسبتا خوبی انجام شده است و می توانیم با چابکی بیشتری کار را پیش ببریم. هیات‌های عامل باید توجه کنند حتما قبل از تشکیل جلسات با دفاتر تخصصی هماهنگی‌های مربوطه را انجام دهند تا نه تنها زمان اجرای تصمیمات کوتاه شود، بلکه در روند پیگیری اجرا نیز هماهنگی انجام شده باشد. به این منظور تهیه برنامه یک ساله هیات‌های عامل در اولویت دبیرخانه قرار دارد تا از این طریق هماهنگی استان‌ها با دفتر برنامه و بودجه شرکت دنبال شود.

او ادامه داد: بنابراین انتظار این است که برنامه‌ریزی جدیدی در این حوزه صورت گیرد تا بتوانیم بر اساس شیوه‌نامه جدید کار را در زمان معین پیش ببریم.

در ادامه دستور دوم جلسه با موضوع « عملکرد ستادهای استانی در اقدام مشترک» در دستور کار قرار گرفت. در این بخش دبیران هیات عامل سه استان حاضر در جلسه کمبود اعتبار را مهمترین دلیل کندی روند کار مطرح کردند، سیدالحسینی با اشاره به این که وجود کمبودها را قبول داریم اما صرف تخصیص بودجه نمی‌تواند کمکی به توسعه بازآفرینی شهری کند، افزود: در بازآفرینی شهری روش کار که در این جا تقویت ساختار محسوب می شود، بسیار مهم است. اولویت اول در این امر مشارکت همه دستگاه‌هاست، باید بتوانیم مشارکت سایر دستگاه‌ها را احصا کنیم درغیر این صورت حتی با تزریق منابع دولتی هم نمی توان کاری از پیش برد.

در ادامه جلسه حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که در دوره مدیریت کنونی تمرکز بر ستادهای ملی، استانی و شهرستانی است، اظهارکرد: رویکرد جدید پیگیری تحقق تکالیف قانونی دستگاه‌های عضو ستادهای بازآفرینی شهری از طریق مطالبه‌گری اجرایی برنامه اقدام مشترک است، بنابراین از مدیران به عنوان دبیران ستادهای اجرایی استان‌ها انتظار می‌رود تا از دستگاه‌های مرتبط مطالبه‌گر باشند.

خراسانی با بیان این که بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان از محل منابع شهرداری‌ها، شرکت بازآفرینی شهری و سایر دستگاه‌های عضو ستاد، برنامه مصوب در زمینه بازآفرینی شهری داشته‌ایم، تصریح کرد: از این میزان 5 هزار و 100 میلیارد تومان از برنامه مختص سکونتگاه‌های غیر رسمی است، همچنین حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان از پروژه‌ها اجرایی شده که از این میزان بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان در محلات هدف سکونتگاه‌های غیر رسمی هزینه شده است. سهم شرکت بازآفرینی شهری از این میزان 60 درصد بوده، در حالی که سهم شهرداری‌ها 25 درصد بوده است.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: موفق شدیم از ظرفیت شورای اجتماعی کشور استفاده کرده و در این راستا مصوبه‌ای را با توجه به ارتباطات سازمانی روسای ستادهای بازآفرینی شهرستانی از این شورا اخذ کنیم که جایگاه ستادهای بازآفرینی شهری شهرستان باید تقویت و دبیرخانه‌های بازآفرینی در سطح شهرستان‌ها توسط شهرداری‌ها راه‌اندازی شود.

او افزود: در این دوره در ستادهای بازآفرینی استان و شهرستان موفق به کسب منابع مالی از سایر بخش‌ها شده‌ایم اما این بودجه در صورتی تخصیص می یابد که مصوبات و شیوه اقدام در استان‌ها تعریف شده باشد.

در این جلسه همچنین دبیران هیات عامل استان‌های حاضر، مشکلات و پیشنهادهای خود را در خصوص گردش کار هیات‌های عامل، نحوه اجرای مصوبات ستاد ملی بازآفرینی و موانع پیش روی تحقق برنامه اقدام مشترک استانی را مطرح کردند و مقرر شد این پیشنهادها برای پیگیری در دستور کار دفتر دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری پایدار قرار گیرد.